loading

Sık Sorulan Sorular

Bir sorum var ?

Sık Sorulan Sorular

1. Dahilde İşleme Rejimi çerçevesinde yurt içi alım nedir?

İhracatı taahhüt edilen işlem görmüş ürünün elde edilmesinde kullanılan hammadde, yarı mamül gibi ürünlerin ithal edilebileceği gibi yurt içinden de temin edilmesidir. Yurt içi alım sadece Dahilde İşleme İzin Belgesi kapsamındaki işlemler için geçerlidir.

2. Şartlı muafiyet sistemi kapsamında ithal edilen ürünün serbest dolaşıma girişi mümkün müdür?

Şartlı muafiyet kapsamında ithal edilen ürün; izin süresi içerisinde ticaret politikası önlemleri uygulanarak, eşyanın ithal edildiği şekliyle izinde bulunması gereken yerde bulunduğunun tespit edilmesiyle, eşyanın ithali için ön görülen teknik düzenleme ve standardizasyon mevzuatı da dahil tüm işlemlerin yerine getirilmesi ve kanunen ödenmesi gereken vergilerin ödenmesi kaydıyla serbest dolaşıma girebilir.

3. Dahilde işleme rejiminde ikincil işlem görmüş ürün nedir, hangi işleme tabi tutulur?

İkincil işlem görmüş ürün dahilde işleme izin belgesindeki işleme faaliyetine göre ortaya çıkacak asıl işlem görmüş ürünün haricinde ortaya çıkan ve ekonomik değeri olan üründür. İkincil işlem görmüş ürün izin süresince ihraç edilebilir, gümrük gözetiminde imha ettirilebilir, çıkış hükmünde gümrüğe teslim edilebilir ve serbest dolaşıma sokulabilir. 

4. İthal edilmek istenen eşyanın ithalat mevzuatı nedir?

İthal edilmek istenen eşyanın mevzuatı söz konusu ürünün niteliğine göre değişiklik gösterir. İthal edilmek istenen ürünlerle ilgili olarak hangi kurum ya da kurumlardan izin alınacağı, nerelere kayıt ettirileceği, nerelere bilgi verileceği ve hangi oranlarda vergi verileceği eşyanın gümrük tarife istatistik pozisyon numarasına göre belirlenir. Bu sebeple bir ithalat işlemine başlamadan önce yapılacak ilk iş eşyanın gümrük tarife istatistik pozisyon numarasının tespiti olmalıdır.

5. Paralel ithalat nedir, serbest midir?

Paralel ithalat, orijinal bir ürünün o ülkedeki distribütörü haricinde başka bir firma tarafından yasal olarak ithal edilmesi olarak tanımlanabilir. Orijinal bir ürünün serbest dolaşıma girmesinin önünde yasal olarak bir engel bulunmamakla birlikte ürünün sahte olması durumunda kısıtlayıcı işlemler uygulanmaktadır.
 

6. Cep telefonu ithal edebilir miyim?

Ticari miktar ve mahiyetteki kullanılmamış cep telefonlarının ithalatı serbesttir. Gerekli izinler alınıp vergileri ödenmesi durumunda ithalat yapılabilir. Ayrıca kullanılmış, defolu ya da yatık cep telefonlarının ithali Ekonomi Bakanlığı’nın iznine tabidir.  Bunun yanı sıra posta ve hızlı kargo taşımacılığıyla ya da muafen cep telefonu ithalatı mümkün değildir.
 

7. Bağlayıcı tarife bilgisi nedir?

Bağlayıcı tarife bilgisi eşyanın Gümrük Tarife Cetvelinde sınıflandırılmasına ilişkin Gümrükler Genel Müdürlüğü veya yetkilendirilen Gümrük Ticaret Bölge Müdürlüklerince verilen idari karardır.

8. İhtisas Gümrüğü Uygulamsı Nedir?

İhtisas gümrüğü uygulaması, belirli eşyanın gümrük işlemlerinin yalnızca belirli gümrük idarelerinden yapılması olarak tanımlanan bir gümrük politikasının uygulamadaki adıdır.

1- Gümrük işlemlerini daha kısa sürede tamamlamak,
2- Gümrük kontrollerinde etkinliği artırmak,
3- İthal eşyasında aranan zorunlu standartları korumak,
4- Tüketiciyi ve halk sağlığını korumak,
5- Düşük kıymet beyanlarını önlemek.

 

9. DAP,DAT ve DDP teslim şekilleri eşyanın sigortalanmasını kapsamakta mıdır? Sigorta yükümlülüğü hangi tarafın sorumluluğundadır?

 INCOTERMS 2010 kurallarına göre, CIP ve CIF gibi "C" klozu teslim şekillerinde eşyanın sigortalanması satıcının sorumluluğuna bırakılmaktadır. Buna karşın yukarıda adı geçen DAP, DAT ve DDP teslim şekillerinde satıcıya doğrudan bir sigorta yükümlülüğü getirilmemektedir. Böylece satıcı sigorta yükümlülüğünü kendi üstlenebileceği gibi satıcı ve alıcı arasında yapılacak bir sözleşme çerçevesinde bu yükümlülük alıcı firmaya da yüklenebilmektedir. Sonuç olarak bahsi geçen DAP, DAT ve DDP teslim şekillerinde sigorta yükümlülüğünün hangi tarafta olduğuna dair sigorta poliçesi veya sözleşme temin edilmesi ve buna göre hareket edilmesi gerekmektedir.

Sık Sorulan Sorularımızda sorduğunuz soruların cevabını bulamazsanız, her zaman bizimle iletişime geçebilirsiniz. cck@cck.com.tr